I 2.del af dette asynkrone forløb vil vi vise jer tre eksempler på sproglige aktiviteter, der er tænkt til at skulle opfylde to mål:
1. Give læreren oplysninger om elevernes samlede sproglige resurser
2. Give eleverne en fornemmelse af, hvordan indsigt i deres egne sproglige ressourcer kan fungere som en tværsproglig strategi i tilegnelsen af det danske sprog.
I vil blive præsenteret for nogle konkrete sproglige aktiviteter, der også peger på nogle af de grundlæggende didaktiske overvejelser man kan gøre sig, når man underviser i DSA-basis og de bygger på en grundtanke om, at undervisningen med udgangspunkt i elevernes egne sproglige resurser i DSA-basis handler om:
– At styrke elevernes tosprogethed med det formål aktivt at bruge elevernes flersprogethed til kommunikative formål
– At undervisningen skal bidrage til brug af sprog og tilegnelse af sprog på en måde, der knytter forbindelser mellem sprogene.
De tre sproglige aktiviteter er:
Undervejs i forløbet vil du se, hvordan man gennemfører et sprogportræt og en sprogtræ og du vil blive bedt om selv at lave nogle af øvelserne.