Videre til indhold
  • Forside
  • Forløb
  • Links
  • Om
  • Forside
  • Forløb
  • Links
  • Om
  • Home
  • FORLØB
  • Skole og fritidstilbud
  • Afdækning og sprogunderstøttende undervisning

Afdækning og sprogunderstøttende undervisning

Start kursus

  • 2 Sections
  • 9 Lessons
  • 10 Weeks
Expand all sectionsCollapse all sections
  • Del 1: Afdækning, mål og evaluering af nyankomne elevers sproglige ressourcer
    4
    • 2.1
      Øvelse: reflekter over elevernes sproglige baggrund
      5 Minutes
    • 2.2
      Hvordan kan elevernes sproglige ressourcer være afdækket?
      5 Minutes
    • 2.3
      Sproglige mål og evaluering
      3 Minutes
    • 2.4
      Hvordan vil du prioritere indsatsen?
      2 Minutes
  • Del 2; sproglige aktiviteter, der understøtter afdækning og evaluering af elevernes sprog
    5
    • 3.1
      Intro til sprogportrættet
      3 Minutes
    • 3.2
      Hvordan kan læreren arbejde med sprogportrættet?
      5 Minutes
    • 3.3
      Lav dit eget sprogportræt
      10 Minutes
    • 3.4
      Hvordan kan læreren arbejde med sprogprofilen?
      5 Minutes
    • 3.5
      Hvordan kan læreren arbejde med sprogtræet?
      5 Minutes

Intro til sprogportrættet

I 2.del af dette asynkrone forløb vil vi vise jer tre eksempler på sproglige aktiviteter, der er tænkt til at skulle opfylde to mål:

1. Give læreren oplysninger om elevernes samlede sproglige resurser

2. Give eleverne en fornemmelse af, hvordan indsigt i deres egne sproglige ressourcer kan fungere som en tværsproglig strategi i tilegnelsen af det danske sprog.

I vil blive præsenteret for nogle konkrete sproglige aktiviteter, der også peger på nogle af de grundlæggende didaktiske overvejelser man kan gøre sig, når man underviser i DSA-basis og de bygger på en grundtanke om, at undervisningen med udgangspunkt i elevernes egne sproglige resurser i DSA-basis handler om:
– At styrke elevernes tosprogethed med det formål aktivt at bruge elevernes flersprogethed til kommunikative formål
– At undervisningen skal bidrage til brug af sprog og tilegnelse af sprog på en måde, der knytter forbindelser mellem sprogene.

De tre sproglige aktiviteter er:

  • ”Et sprogportræt”
  • ”En sprogprofil”
  • ”Et sprogtræ”

 

Undervejs i forløbet vil du se, hvordan man gennemfører et sprogportræt og en sprogtræ og du vil blive bedt om selv at lave nogle af øvelserne.

Hvordan vil du prioritere indsatsen?
Forrige
Hvordan kan læreren arbejde med sprogportrættet?
Næste

Kontakt os på 
nyankomneinfo@gmail.com

KL tilbyder i samarbejde med landets professionshøjskoler kompetenceudvikling, der skal møde akutte behov i landets kommuner i forhold til dansk som andetsprog og modtagelse af børn og unge, der er flygtet fra krigen i Ukraine. 

Menu

  • Forside
  • Forløb
  • Links
  • Om
  • Forside
  • Forløb
  • Links
  • Om

Partnere

  • Københavns Professionshøjskole
  • Kommunernes Landsforening
  • A.P. Møller Fonden
  • Professionshøjskolen UCN
  • VIA University College
  • UC Syd
  • Professionshøjskolen Absalon
  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Københavns Professionshøjskole
  • Kommunernes Landsforening
  • A.P. Møller Fonden
  • Professionshøjskolen UCN
  • VIA University College
  • UC Syd
  • Professionshøjskolen Absalon
  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole